גם בקרב אנשים שלא מעורים במושגי העולם העסקי, המילה "ברוקר" מצלצלת מוכר.
ברוקרים נתפסים לרוב כאנשים חדים, בעלי אינטואיציה גבוהה וחוש מצוין לזיהוי הזדמנויות עסקיות. אז מי הם אותם ברוקרים?
כל מה שצריך לדעת על שדכני העולם של עסקים למכירה: עסקים למכירה וביזנס ברוקרים.
מיהו ברוקר ומה תפקידו
ברוקר הוא מתווך שתפקידו העיקרי הוא להפגיש בין מוכרים לקונים פוטנציאליים.
משתמשים במונח ברוקר כאשר מתכוונים לסוכן עצמאי בעיקר בתעשיות מסוימות, למשל בתעשיית הנדל"ן, בבורסה וכמובן, בעולם העסקים למכירה.
מדוע יש צורך בביזנס ברוקרים
כידוע, ישנם אנשים שונים ברחבי הארץ שמעוניינים לקנות עסק- המניע שלהם עשוי להיות רווח כלכלי אישי, תמיכה בעסקים קטנים או סיפוק תחום עניין מסוים.
במציאות הכלכלית הישראלית של ימינו, עסקים רבים נסגרים מדי שבוע, או נמצאים בסכנת סגירה מתמדת. כתוצאה מכך, עולה קושי לבחור עסק שהוא מצד אחד בעל פוטנציאל ליציבות ולרווח, ומצד שני במחיר משתלם לקונה. בנקודה זו נכנסים לתמונה הביזנס ברוקרים- השדכנים של העולם העסקי.
עסקים למכירה וביזנס ברוקרים
הביזנס ברוקרים מומחים הן בזיהוי של נקודות חולשה וחוזק בעסק המוצע למכירה, והן בזיהוי הצרכים והיכולות של קונה העסק הפוטנציאלי. תוך בחינה מקצועית ושיטתית של כל הנוגעים בדבר, ביזנס ברוקרים מוכשרים יכולים לבצע חיבור מוצלח של מוכר וקונה, עד לביצוע העסקה האולטימטיבית.
החשיבות שבבחירה נכונה
לאור הנכתב מעלה, ניתן לשים לב שברוקר הוא רכיב מרכזי גם בעולם מכירת העסקים, ושעסקים למכירה וביזנס ברוקרים הם מושגים שלרוב יעמדו זה לצד זה.
כמובן שלא כל ברוקר יוכל לבצע עסקת מכירה מוצלחת. הסיכויים לביצוע עסקה משתלמת בעיניי כל הצדדים עולים משמעותית כאשר הברוקר הוא בעל הכשרה,ניסיון וידע תיאורטי ויישומי.
לכן, בבחירת ברוקר, חשוב לחפש אדם שהספיק לצבור הצלחות, וכן שיש לו שיטה עסקית מאורגנת ומוכחת. ישנן חברות מוסדרות המשמשות כביזנס ברוקריות ומבצעות את חיבורים עסקיים מעין אלו, כדוגמת חברת 1:1,, אשר עסקים למכירה הם בין תחומי מומחיותם.
עסקים למכירה – השלבים למכירת ורכישת עסק
עסקים למכירה הם הזדמנות טובה מאוד ליזמים המבקשים לנהל עסק משלהם. מכיוון שעולם העסקים המוצעים למכירה הוא גדול – כל יזם ובעל הון יכול לבחור את התחום החביב עליו ולהשקיע דווקא בו.
כמובן שלרכוש עסק קיים הוא עניין לא פשוט. במאמר זה נסקור את האתגרים והשלבים שאנחנו עוברים ברכישת עסקים.
למה למכור עסק?
יש סיבות רבות ומגוונים שבגינם אנשים מעוניינים למכור את הנכס שלהם. יש אנשים שהגיעו לגיל פרישה ואינם מוצאים בן משפחה שמעוניין להמשיך את העסק שלהם, אנשים אחרים מעוניינים להסב את המקצוע שלהם ולכן יציעו את העסק למכירה.
חלק מהעסקים המוצעים למכירה יימכרו בשל קשיים כלכליים שיכולים לנבוע לא אחת מניהול לקוי, כך שלעסק יש פוטנציאל גדול אם רק ינהלו אותו כראוי.
הכנת העסק למכירה
לפני שמתחילים להציע את העסקים למכירה ולפני שמתחילים להחליט אם לרכוש עסק, יש לבצע בעסק מספר הכנות. ראשית, על מנת שלא יהיו 'הפתעות' פיננסיות ליזם – יש לוודא שהרשומות הפיננסיות נקיות מכל חוב קודם שאין לו כיסוי.
השלב הבא הוא ניתוח של השוק שבו נמצא העסק. על מנת שנוכל לשכנע קונים פוטנציאליים, נצטרך להשיג עבורם מידע על פוטנציאל העסק.
משא ומתן ואתגרים במכירה
לאחר שהכנו את העסק נוכל להתחיל באיתור קונים פוטנציאליים באמצעות פרסום או פנייה ישירה ליזמים. האתגר בניהול המשא ומתן עם הקונים הוא לא קטן ויש להיעזר באנשי מקצוע בתחום.
יכולות להיות אי הסכמות רבות בין הצדדים בנוגע להערכת שווי העסק. אי הסכמה יכולה להתגלע גם בדרך ההעברה של העסק, מי מהעובדים והמנהלים יישאר, מה בדיוק יימכר וכיצד.
איפה ניתן למצוא עסקים למכירה?
אז השתכנעתם שאתם מעוניינים לרכוש עסק ולהגשים חלום? אתם מעוניינים למכור את העסק שלכם למשקיע או ליזם חיצוני? אם כך כדאי לכם להכיר את 'אחד על אחד' – חברה המתמחה, כבר למעלה מעשור, בחיבור בין בעלי עסקים שונים במגוון רחב של אינטראקציות עסקיות.
אנחנו מציעים שירותים מגוונים ומקצועיים הכוללים עסקים למכירה, מיזוגים בין עסקים, יזמות נדל"ן ועוד.
כיצד תעברו בשלום את השוק המורכב של עסקים למכירה?
עסקים למכירה – קונפליקט הפרטיות
אם הקמתם עסק במו ידיכם, אפשר להיות בטוחים שההחלטה למכור אותו לא היתה קלה. גם אם הגעתם אליה בכובד ראש ולאחר התחבטות, אתם בטח רוצים לשמור את הגישה המנצחת, ולוודא שהעסק ימשיך לתקתק, ואפילו ינסוק לגבהים חדשים. אמנם, באופי השוק שבו תעמידו עסקים למכירה ישנה בעיה – איך מוכרים את העסק מבלי לחשוף מידע דיסקרטי אודותיו למתחרים עכשוויים או פוטנציאליים? וכיצד מוצאים קונה רציני שימשיך את המורשת? על כל זאת ועוד תשמעו בשורות הבאות.
ניהול עסקת מכירת העסק – בלי רעש וצלצולים
עבודה מקצועית ניכרת, אולי לא תמיד אך פעמים רבות, בכך שהיא נעשית בשקט, בלי לעשות רעש ובלגן. במכירת עסק זה חשוב על אחת כמה וכמה – אתם רוצים לשמור על פרטי העסקה חסויים ככל הניתן, כדי למנוע מההליך הפומבי להפוך לכר לדליפה של מידע על העסק: השווי שלו, מחירי ספקים, תוכניות עסקיות ועוד. נקודה זו חשובה במיוחד, שכן חשוב לשמור בסוד הן על פרטי העסק והן (בחלק מהזמן) על עצם תהליך המכירה, שאם הידיעה עליו תתפשט עלולה לסכן את העסק ולהביא את המתחרים לפעול בהתאם לכך. אחד הדברים שיועילו בכך הוא היעזרות באיש מקצוע שמומחה בשמירה על חשאיות, ויודע להשתמש באמצעים כגון החתמה על הסכמי סודיות ועוד.
מציאת הקונה הנכון עבורכם
כשאתם מעמידים עסקים למכירה, תרצו למצוא קונה נכון לעסק. במציאת הקונה הנכון ישנם מספר שיקולים:
- אופי אישי – חשוב לבחור אדם שעליו אתם סומכים בהמשך הדרך שעמלתם עליה כל כך הרבה
- יכולות כלכליות – משמעותיות הן למען המשך תפקודו של העסק, והן כדי שתוכלו להגיע לעסקה בה תקבלו תרומה מירבית עבור העסק שלכם
- היעדר תחרות – עליכם לוודא שהקונה אינו בעל אינטרסים זרים, שכוונתו לקדם את העסק כנה, והוא לא קשור למתחריו.
נשמע מסובך? יש כאלו שזה המקצוע שלהם
שווה לדעת, שחיבור הקונה המתאים עבור מי שמעמיד עסקים למכירה, זה אחד השירותים המקצועיים שאנחנו ב"אחד על אחד מציעים". נשמע מעניין? אז למה עוד לא פניתם?