פיתוח עסקי הינה הגדרה אשר סביר להניח כי תשתנה על פי האנשים שתישאלו להגדרה זו. יש הרואים בפיתוח עסקי שאלה של פיתוח ההנהלה, בעוד אחרים ייראו בזאת חלק ממשא של מכירות ואף דרך לשווק את העסק או החברה.
אולם פיתוח עסקי מכיל אלמנטים חשובים המגדירים כל אחד מהתפקידים הללו. כתוצאה מכך, מפתחים עסקיים מרגישים לעתים קרובות שהם חובשים כובעים רבים ונדרשים להחזיק ולפתח פרויקטים שונים. לדוגמה, הם עשויים לעבוד במקביל עם מחלקות שונות בחברה על יצירת אתר אינטרנט, הם ינסו לקשר ולתווך את הקשר עם שותפויות חדשות, להגביר את המודעות למותג וליצור ולהעריך יעדים עסקיים. למרות העבודה הרב-גונית, מפתחים עסקיים מונחים על ידי מטרה אחת: ליצור ערך עבור החברה.
חשיבותו של פיתוח עסקי
חברה חייבת להתפתח כל הזמן, בעיקר ובמיוחד כדי לעמוד בשינויי הזמן ובחידושים המתרחשים בעולם העסקי בו היא עובדת. לדוגמה, צוות פיתוח החברה עשוי לבדוק כיצד החברה או העסק יכול להתרחב לשווקים חדשים ולערוך מחקר לפיתוח מוצרים או שירותים חדשים. כמו כן, מפתחים עסקיים עשויים להיות מעורבים גם במציאת דרכים חכמות לשווק עסק קטן, או בעבודה עם מומחי שיווק על קמפיינים שיניעו את הצמיחה הרצויה.
הגדלת הערך ומציאת יעדים ושווקים חדשים מטרתם היא בסופו של דבר להגדיל את שורת הרווח הסופית. זו הסיבה שמפתחים עסקיים המעוניינים לסייע לפיתוח העסקי של החברה יחשבו על אסטרטגיות שונות שבסופו של דבר יביאו להגדלת המכירות.
מה נדרש ממפתחים עסקיים לביצוע פיתוח עסקי?
מכיוון שפיתוח עסקי מורכב מכל כך הרבה משימות שונות, חשוב שתוודא כי ליועצים ולמפתחים העסקיים יש מספר כישורים לכך. חלק מהכישורים שיועצים אלה יידרשו יכללו אסרטיביות ויכולת סחיפה, קביעת מטרות, סקרנות וערנות לפרטים הקטנים. כמו גם הם נדרשים להיות שחקני קבוצה ובעלי מוטיבציה. לצד תכונות אלו, כדאי לוודא כי ליועצי החברה יהיה הניסיון המקצועי הנדרש והרצון ההכרחי.
חברת אחד על אחד יכולה לספק עבורכם שירותים שונים של פיתוח עסקי. באמתחתנו פרויקטים רבים שביצענו, ניסיון ותובנות רבות. אולם כל צעד גדול מתחיל בפגישה ראשונית התחלתית על קפה.
פיתוח עסקי
פיתוח עסקי, עוסק בתהליכים וקביעת מטרות ויעדים ארגוניים, והוא משלים הליכי ניהול שיווק, מכירות ואסטרטגיות.
חברת אחד על אחד, המנוהלת על ידי שלושה שותפים, מוטי ירבאום, חיים חלפון ואביב ציונית, משלבת ידע, ניסיון, מומחיות והערצת התחום, על מנת להניע אירגונים לפריצת דרך, לפיתוח אסטרטגיות עסקיות, להתרחבות מושכלת וחתירה להצלחה.
ההבדל בין צמיחה אורגנית, למנוהלת
תהליך פיתוח עסקי, מטרתו לייצר ערך אירגוני ארוך טווח, שתוצאתו, צמיחה המתבטאת בהישגים, הכנסות וריווחיות.
התהליך הוא כלי לזיהוי הזדמנויות חדשות, פתוח מוצרים, שירות או טכנולוגיה והתייעלות.
הצמיחה האורגנית איננה מנוהלת ואיננה מתוכננת. היא אינה תוצאה של היערכות ותיאום, אלא ספונטניות מבחינת עיתוי וקצב. לא תמיד היא מתקיימת בחפיפה עם המטרות והיעדים המבוקשים שהוצבו, והיא לאו דווקא ריווחית. היא בהחלט לא ממצה את הפוטנציאל האירגוני.
תהליכי פיתוח עסקי
תהליך פיתוח עסקי, לאו דווקא תוקף במיידית את יעדי הריווחיות והמכירות, באופן ישיר.
בדרכי נועם ובמיומנות כלכלית ועסקית, התהליך בונה יעדים איכותיים, כגון, מיצוב ובידול, פתוח אירגוני וניהולי, אשר בסופו של דבר, בצורה עקיפה, ישפיעו גם על השורה התחתונה, הכל כך חשוב לכל גוף עסקי.
התהליך, תחילתו, בחשיבה ובתכנון, הנתמך על הגדרת חזון, משימות, אסטרטגיה, בכדי לכוון את התהליך, למטרות המתאימות והרצויות לאירגון.
מתבצע תהליך מחקרי וניתוחי, שבו משלבים ניסיון מהעבר, וראיית העתיד, ובהתאם, בונים מודל ותכנית, שיסייעו ביישום הפיתוח העסקי.
המהלך מחייב סינכרון פנים אירגוני, להטמעתו.
תפקידו של מנהל הפיתוח העסקי
ברגע שהונעו הגלגלים, והאירגון צועד לקראת התפתחות עסקית, יש צורך במנהל פיתוח עסקי, שיפקח על התהליך, במטרה להוציא לאוויר העולם, את התינוק שהתפתח וזקוק למרחב קיום, בכדי להמשיך את התפתחותו.
תפקידו של מנהל הפיתוח העסקי, מעורבותו בכל תהליכי האירגון, החל בפיתוח ייצרני וכלה בכספים, בעודו יוצר אסטרטגיות שיווק, בוחן שווקים חדשים, דרכי שיווק, ניהול הייצור, ניהול ספקים, שיתופי פעולה ועוד ועוד.
לרוב, תפקיד מנהל הפיתוח העסקי, יורד לרזולוציות של תמחור, תכנון, תעדוף, בקרה, או כל כלי אחר, שניתן למדוד אותו בסופו של דבר, ולבחון דרכו, את השפעות הפתוח, והוא איננו מתמקד אך ורק ברקימת חלומות.
מדידת הצלחה של פיתוח עסקי
ישנן אפשרויות למדידת הצלחה של פיתוח עסקי, באמצעות יישום יעדי הצמיחה. בחינת הצמיחה אל מול העבר, כשהצמיחה היתה אורגנית.
ניתן לבחון כיצד הניבו כלי הצמיחה, שנבחרו לתהליך הפיתוח העסקי, וניתן פשוט לבצע הערכת שווי חברה מחודשת.
למרות ועל אף שפיתוח עסקי, נחשב לתהליך יקר, הוא משמש אבן דרך בכל אירגון, קטן כגדול, ומתברר כמשתלם ביותר, בטווח הארוך.
איך מתבצע פיתוח עסקי
פיתוח עסקי הוא תהליך הכרחי עבור כל חברה או עסק שרוצים להתקדם ולצמוח, ולהרחיב את הפעילויות וההכנסות שלהם. את הפיתוח ניתן לעשות במגוון דרכים, דרכים אשר יפורטו בהמשך המאמר.
מהו פיתוח עסקי
פיתוח עסקי הוא תהליך יזום לפיתוח והרחבת העסק. בניגוד לרמוז בשמו של התהליך, גם גופים שאינם עסקיים נוהגים לבצע תהליכי פיתוח עסקיים, מתוך רצון להתייעל ולהתרחב. הפיתוח העסקי עשוי להיות כללי (למשל, רצון להגדיל את ההכנסות של העסק) או ממוקד (רצון להשיק מוצר מסוים עד סוף השנה). הליך הפיתוח משתנה במידה רבה על פי אופי העסק ועל פי יעדי הפיתוח, ולהלן נציג מספר נושאים משותפים לכלל הליכי הפיתוח:
ניהול לקוחות
אפיק פיתוח מרכזי נוגע להבנת קהל הלקוחות הקיים של העסק או להרחבתו. במהלך הפיתוח העסקי ניתן לנסות ולהרחיב את קהל הלקוחות, למשל – להכניס אזורים גיאוגרפיים או תרבותיים שונים לקהל הלקוחות של החברה. בנוסף, הבנת קהל הלקוחות הקיים מאפשרת לחברה לשפר את השירות הניתן להם, ולהציע להם מוצרים חדשים אשר יעניינו אותם.
תמחור
אחד משלבי הפיתוח נוגע לתמחור המוצר או השירות החדשים. התמחור נקבע על פי עלויות הייצור, ייחודיות המוצר, מחיר המוצר אצל המתחרים, ערך המוצר מצד הלקוחות וכדו'. חשוב לבצע תהליך זה בצורה מדויקת, בכדי לנצל את המוצר עד תום.
הרחבת פעילות
הקמת סניפים נוספים לעסק עשויה להרחיב את קהל הלקוחות, ולהגדיל את מכירות החברה. עם זאת, חשוב לוודא שאכן ישנו ביקוש לסניף נוסף, ושקהל הלקוחות הפוטנציאלי מצדיק צעד שכזה.
שיתוף פעולה
ניתן לכלול שירותים חדשים בעסק, באמצעות שיתוף פעולה עם עסק מקביל או עסק נוסף. הרחבת השירות מאפשרת מתן חבילת שירות כוללת יותר, וממילא קהל הלקוחות צפוי לגדול. לעיתים נכון לבצע מיזוג מלא לחברה אחת, ולעיתים נכון להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה כשני גופים עצמאיים.
מה עושה מנהל הפיתוח העסקי
על כל תהליך הפיתוח אמון אדם או חברה המגדירים ומתכננים את התהליך, ומלווים אותו לכל אורכו. ניהול התהליך דורש ידע והבנה עסקיים, בנוסף לניסיון רב שנים אשר יסייע להם בבחירת אפיקי הפעולה הנכונים ביותר. קבוצת 1:1 מלווה ומובילה תהליכי פיתוח עסקי במגוון רחב של עסקים, החל משלב התכנון ועד לשלב הביצוע והסקת המסקנות.