עסקים למכירהבסיטואציות שונות במהלך החיים העסקיים, בעלי עסקים נתקלים בצורך למכור את העסק שלהם. מומחי אחד על אחד מסבירים כי כל אחד מהמקרים מכיל מורכבות ייחודית, המצריכה ניסיון ועדינות רבה בטיפול בו במטרה להביא את העסקה למקסום רווחים. לכן כה חשוב להיעזר בליווי מקצועי לתהליך. כל המידע בנושא ההיבטים השונים של עסקים למכירה, לפניכם.

מדוע מוצעים עסקים למכירה כשהם עדיין רווחיים

החיים מלמדים שיש מספר גורמים עיקריים למכירת עסקים, ובמרבית המקרים עסקים למכירה מוצעים דווקא כאשר העסק מניב. הסיטואציה הראשונה היא של עסקים רווחיים המוצעים למכירה כאשר בעל העסק מגיע לגיל הפרישה, והעסק אינו עובר להמשך ניהול משפחתי. כמובן שבדרך כלל בעל העסק יעדיף למכור את העסק, ליהנות מהרווחים ולראות את מפעל חייו ממשיך להתקיים גם אם בשינוי צורה, מאשר לסגור אותו כליל.

סיטואציה נוספת בה עסקים מוצעים פעמים רבות למכירה היא כאשר בעל העסק אינו פורש מן החיים העסקיים, אך חש מיצוי של השלב הנוכחי בחייו, ומעוניין להמשיך הלאה לעיסוקים נוספים. וכמובן שהמקרה הידוע והנחשק מכל של מכירת עסק, נוצר כאשר פוטנציאל העסק מוערך בשווי לאין שיעור גבוה יותר מהמשך תפעולו אם יימכר למשקיעים. זהו המצב של אקזיט, אליו מכוונים יזמים רבים בתחום הטכנולוגי ובתחומים נוספים.

מקרה מעט שונה מהמצבים שתיארנו הוא כאשר העסק הופך לעסק מפסיד, ומטרת מכירתו היא להעביר אותו הלאה לידיים שיוכלו להביא לשיקומו, הבראתו והפיכתו שוב לעסק מניב. כמובן שבמקרה זה מטרת המכירה היא להביא למזעור נזקים והיא מנוהלת בהתאם.

אופן ניהול התהליך

מכירת עסק היא כמובן תהליך משמעותי מבחינות רבות, אף מעבר להיבטים הכלכליים. בעל העסק בדרך כלל משקיע משאבים, אנרגיה, ואף השקעה רגשית של טיפוח חלומות ותקוות, ולכן מכירתו לאחר אינה בהכרח פשוטה.

תהליך זה מצריך ידע מקצועי רב המורכב מהיבטים שונים – ניתוח העסק בהיבט הפיננסי של תזרים ודו"חות כלכליים ובהיבטים התפעוליים, ניתוח הזירה העסקית בה הוא פועל, מציאת המשקיעים המתאימים, ניהול מיטבי של המשא ומתן ועוד. לכן בניהול תהליך של הצעת עסקים למכירה והבאת עסקה זו לסגירה, חשוב מאוד לקבל ליווי מאנשי מקצוע מומחים לתחום.