מכירת עסקיםזכיינות

זכיינות היא שיטה עסקית שבה חברה מעניקה לחברה/אדם את הזכות להשתמש בסמל המסחרי שלה ובשיטות הניהוליות שלה. כלומר, לא נעשית מכירת עסקים של ממש, אלא מכירה של סממנים ושיטות שלהם. השיטה כמובן שיווקית, מכיוון שהיא מאפשרת לעסקים קטנים להפוך מאנונימיים לבעלי שם מוכר.
אפשר להסיק שמכירת עסקים וזכיינות אינם לגמרי זהים, אם כי ניתן לומר שזכיינות היא דרך מסוימת למכירת סממנים של העסק, כגון דרך שירות ייחודית או מותג.

מדוע זכיינות משתלמת לחברה המזכה

לחברות יש אינטרס להענקת זכויות עסק. הסיבה היא שהענקת הזיכיון נעשית בתמורה לתשלום מצד הזכיין, שיכול להיות קבוע, אך לרוב מהווה אחוז מסוים ממחזור המכירות של הזכיין.

בנוסף לתמורה הכספית, חלות על הזכיין גם דרישות שונות, כגון סטנדרטים שבהם העסק שלו צריך לעמוד.
ניתן לקחת כדוגמא את חברת הרכבים טויוטה, שכמובן לוקחת חלק במכירת עסקים ובעלת הרבה זכיינים. החברה בוחרת את זכייניה בקפידה, ואיכות השירות שלהם נמצאת תחת ביקורת מתמדת של החברה.

מדוע זכיינות משתלמת לזכיין

עסקים קטנים נתקלים בקושי רב בשיווק. עסק בתחילת דרכו לא מוכר לציבור, ולרוב מתקשה לגייס קהילת לקוחות שתהפוך את העסק למשתלם. עקב הקושי הכלכלי של עסקים קטנים, פעמים רבות הם נתקלים באתגר במציאת תקציב שיווק, ולכן שוקעים.

מכירת עסקים וזכיינות במקרה הזה היא פתרון של ממש, מכיוון שהשימוש בשמה של חברה גדולה ומוכרת עשוי לחסוך את הצורך בשיווק מסיבי, ועדיין להיות במסגרת העלויות שעסק קטן יכול להרשות לעצמו.

כלומר- נוצר מצב שבו שני הצדדים "זוכים": העסק הקטן מקבל שיווק ושיטות ניהוליות מוכחות שהוא מממן ממחזור המכירות, וחברת הרשת גדלה, מתרחבת וצוברת עוד לקוחות קבועים.

מכירת עסקים וזכיינות

כמו תחומים רבים, תחום מכירת עסקים וזכיינות ישראל פרוץ ומונע לעיתים מאינטרסים של המתווך בלבד, ללא התחשבות בצרכי הזכיין או החברה המזכה. חשוב לדעת שמכירת עסקים לזכיינים שמונעת ממניעים קלוקלים עלולה לפגוע קשות הן בחברה המזכה והן בזכיין, ולכן חשוב להיתמך בעזרה מקצועית ומוכחת לאורך כל התהליך.
קבוצת 1:1 היא חברה מקצועית ובעלת נסיון של שנים בזכיינות על כל תחומיה, ומלווה את הצדדים לאורך כל שלבי המכירה.


מכירה היא חלק אינהרנטי בעולם העסקי, ומהווה יחד עם רכישה את הבסיס לעולם הכלכלי שאנו מכירים.
מכירת עסק בפרט היא פעולה עסקית של העברת בעלות, שבה נשוא המכירה הוא העסק עצמו.

מכירת עסק היא פעולה מורכבת ומשתנה, שעשויה להיעשות במספר דרכים: מיזוגים, רכישות, זכיינות ופיתוח רשתות ועוד.

בפסקאות הבאות ידובר על תחום מכירת עסק ומיזוג.

מהו מיזוג

מיזוג עסקים הוא פעולה של מכירת עסק, שבה כל נכסי חברה מסוימת (כולל חובות, חשבונות בנק, לקוחות ועוד) מועברים מחברת יעד לחברה קולטת. בסיום התהליך נשארת רק החברה הקולטת, ואילו חברת היעד נטמעת כליל בחברה שאליה נמכרה.

מיזוג שונה ברכישה בכך שברכישה שתי החברות ממשיכות להתקיים, אך תחת אותם בעלים, ואילו במיזוג שתי החברות הופכות לחברה אחת.

הסיבות העסקיות למיזוג

ניתן להסתכל על האינטרס למיזוג משתי נקודות מבט: של החברה הקולטת ושל חברת היעד. כמובן שהמטרה הכוללת של שתי החברות היא ייעול עסקי וכלכלי, אך עסק יוצא מורווח בהיבט אחר.

החברה הקולטת מעוניינת בנכסים של חברת היעד, משום שהיא סבורה שאלו יביאו לה תועלת כלכלית. למשל, קהל לקוחות מסוים שנאמן לעסק, הופך להיות קהל הלקוחות של העסק הממוזג.

חברת היעד, לעומת זאת, זקוקה בדרך כלל לקניין שאין ידה משגת (קניין רוחני או כספי). למשל, חברה שמתחילה בפיתוח אלגוריתם מסוים, אך זקוקה לקוד של חברה אחרת, ולכמות גדולה יותר של עובדים.
אמנם החברה "תאבד" מעצמאותה, אך תוכל להמשיך ולהגיע למטרותיה, גם אם תחת "מטריה" אחרת.

מכירת עסק ומיזוג

בעת מכירת עסק באמצעות מיזוג יש להתחשב בפרמטרים רבים, כגון: האם נכון למזג את העסק עם עסק אחר, או דווקא לרכוש אחד מהם? האם ניתן למזג מספר גבוה יותר משני עסקים, וכיצד ניתן לעשות זאת? ועוד.

עם התפתחות העולם העסקי בישראל, מתרחב תחום מכירת העסקים במיזוגים ורכישות. יש לשים לב שבישראל מיזוגים הם לא פעולה רווחת, ולרוב נעשים תהליכים שמהווים מעין רכישה.

בשל התהליך המורכב של מכירת עסק ומיזוג, חשוב לבחור חברה בעלת ניסיון, שמציעה ליווי מתמשך לאורך כל התהליך. למשל, חברת 1:1 מתמחה בתחום המורכב של מכירת עסק ומיזוג, ומציעה כלים שנאספו בניסיון של שנים.

דברו איתנו

אנו זמינים לכל שאלה, במידה ואתם רוצים שנחזור אליכם בקשר להזמנות עסקית יש למלא את מספר המודעה בטופס.

דילוג לתוכן