לפני שנדבר על מכירת עסקים נרצה להגדיר מהו עסק איכותי. עסק איכותי הוא עסק מניב. עסק מצטיין הוא זה שהוצאות התפעול שלו נמוכות ואילו ההכנסות שלו גבוהות. אולם לא תמיד יזם או בעל עסק ירצה להשאיר את העסק ברשותו לאורך זמן, אפילו אם הוא רווחי. נסביר מתי כדאי למכור עסק ואיך עושים את זה נכון, באדיבות חברת אחד על אחד המתמחה בחיבורים עסקיים.
מכירת עסקים מתי זה כדאי
ישנם תרחישים רבים שבהם מכירת עסק צריכה או יכולה לעמוד על הפרק. לדוגמא:
- פרישה לגמלאות – בעל עסק שרוצה לפרוש לגמלאות ובני משפחה לא רוצים לנהל את העסק, לא ירצה סתם כך לסגור. במידה וניתן למכור את העסק ולהרוויח מכך, זה כדאי.
- מיצוי ופניה לתחומים אחרים – בעלי עסקים עשויים לבצע מכירת עסקים כתוצאה מתחושה של מיצוי, רצון לעבור לתחום אחר או להתפתח לעסקים מסוג שונה.
- אקזיט עסקי – מכירת עסק יכולה לעלות על הפרק, כאשר יזם מעריך שהוא יוכל למכור את העסק במחיר כל כך גבוה, שלא משתלם להמשיך להחזיק בו ולתפעל אותו. כך למשל כאשר בעסק מתעניינת חברה גדולה או איש עסקים בעל כיסים עמוקים.
- מזעור הפסדים – בתנאים מסוימים, כדאי למכור עסק הפסדי, על מנת למזער הפסדים. גוף עסקי עשוי להשביח את העסק כתוצאה מהמכירה לאחר מיזוג.
איך למכור ולמקסם את המחיר
זה לא דבר של מה בכך, להעריך נכונה את הערך של העסק. לכן, השלב הראשון זה לוודא שאתם יודעים כמה העסק באמת שווה. ישנם אנשי מקצוע אשר מתמחים בהערכת שווי עסקים. לא מדובר רק על שמאות אלא גם על הרבה יותר. ניתוח דוחות, ניתוח תזרים, בדיקת סביבה עסקית, אפשרויות פיתוח עסקי ועוד.
על מנת להשיג את מקסימום התשואה, ניתן להיעזר במומחים לפעילות עסקים ויזמים, מומחי משא ומתן ובעיקר – גורמים שהיו מעורבים לא פעם ולא פעמים במיזוגים, רכישות או מכירת עסקים. זכרו כי לאחר המכירה אין דרך חזרה, אי אפשר להתחרט. תזמנו את מועד המכירה בצורה טובה, וקיימו משא ומתן עם יזמים שונים שמביעים עניין ברכישה, לפי הצורך.
להרוויח בגדול: מכירת עסקים בצורה נכונה
ישנם מספר כללי אצבע שחשוב לזכור כששוקלים מכירת עסקים. כמובן שלפני הכול על העסק להיות עסק מניב, כלומר עסק שהכנסותיו גבוהות משמעותית מהוצאות התפעול שלו. יתכן שכאן עולה השאלה, מדוע שבעל עסק מניב ירצה למכור אותו, ובכן ישנן מספר תשובות שעולות מתוך החיים העסקיים, ומומחי צוות אחד על אחד מסבירים.
תרחישים אפשריים בהם מכירת עסקים הופכת כדאית
הניסיון מלמד כי בדרך כלל מכירת עסקים מתרחשת באחד מארבעה מקרים אפשריים. הראשון הוא כאשר בעל העסק מגיע לגיל בו הוא פורש לגמלאות, והעסק אינו עובר להמשך ניהול משפחתי של בניו או ממשיכיו. כאשר העסק רווחי ומוצלח, ובפרט כאשר הוא מהווה מפעל חיים, בעל העסק כמובן שלא ירצה לסגור את העסק סתם כך, אלא יעדיף למכור אותו ברווח נאה ולראות את המשך קיומו ופריחתו.
מקרה בולט נוסף הוא כאשר בעל העסק חש תחושת מיצוי ורוויה מניהול העסק, ומבקש להמשיך הלאה ולהתפתח במישורים או בעסקים נוספים. המקרה הרווח, שמהווה כמובן חלום גדול עבור רבים, הוא המצב של אקזיט, שבו ניהול העסק על ידי אותו היזם שהקים אותו הופך לבלתי משתלם לעומת רווחים לאין שיעור גדולים יותר שיפיק כאשר ימכור אותו למשקיעים חיצוניים.
המקרה האחרון, השונה מן הקריטריונים שהגדרנו לעיל, הוא המקרה של עסק מפסיד שההערכות הן שבניהול נכון ניתן להבריאו, לשקמו ולהעלות אותו על מסלול רווחי. במקרה שכזה המכירה מתבצעת מתוך שאיפה למזער נזקים ולהעבירו לידיים שיוכלו לשלם עבורו באופן מיטבי ולהעלותו על מסלול ההצלחה בצורה נכונה.
כיצד מוכרים עסק בפועל
כמובן שמכירת עסקים אינה עניין פשוט, ועבור מי שלא התנסו בכך בעבר, היא תחום מורכב ממש המכיל זוויות והיבטים רבים מספור. בנוסף חשוב לזכור שבעל העסק, שמצוי בתוך הסיטואציה, ופעמים רבות שיקוליו מעורבים בשיקולים רגשיים מסוגים שונים, ככל הנראה אינו רואה בעצמו את התמונה השלמה.
לכן מומלץ מאוד להיעזר באנשי מקצוע בעלי ניסיון רב בתחום מכירת עסקים אשר יאירו את החלופות והזוויות השונות הקשורות בסיטואציה. עם כניסתם לתפקיד הם ידעו לערוך לעומק את כל הניתוחים בדרושים ברמת הדו"חות, התזרים, הסביבה העסקית שבתוכה העסק פעיל, צפי הפיתוח העסקי שלו ועוד, ויוכלו להמליץ וללוות על מנת לבצע את התהליך בצורה מיטבית.