מכירת עסקיםלפני שנדבר על מכירת עסקים נרצה להגדיר מהו עסק איכותי. עסק איכותי הוא עסק מניב. עסק מצטיין הוא זה שהוצאות התפעול שלו נמוכות ואילו ההכנסות שלו גבוהות. אולם לא תמיד יזם או בעל עסק ירצה להשאיר את העסק ברשותו לאורך זמן, אפילו אם הוא רווחי. נסביר מתי כדאי למכור עסק ואיך עושים את זה נכון, באדיבות חברת אחד על אחד המתמחה בחיבורים עסקיים.

מכירת עסקים מתי זה כדאי

ישנם תרחישים רבים שבהם מכירת עסק צריכה או יכולה לעמוד על הפרק. לדוגמא:

  1. פרישה לגמלאות – בעל עסק שרוצה לפרוש לגמלאות ובני משפחה לא רוצים לנהל את העסק, לא ירצה סתם כך לסגור. במידה וניתן למכור את העסק ולהרוויח מכך, זה כדאי.
  2. מיצוי ופניה לתחומים אחרים – בעלי עסקים עשויים לבצע מכירת עסקים כתוצאה מתחושה של מיצוי, רצון לעבור לתחום אחר או להתפתח לעסקים מסוג שונה.
  3. אקזיט עסקי – מכירת עסק יכולה לעלות על הפרק, כאשר יזם מעריך שהוא יוכל למכור את העסק במחיר כל כך גבוה, שלא משתלם להמשיך להחזיק בו ולתפעל אותו. כך למשל כאשר בעסק מתעניינת חברה גדולה או איש עסקים בעל כיסים עמוקים.
  4. מזעור הפסדים – בתנאים מסוימים, כדאי למכור עסק הפסדי, על מנת למזער הפסדים. גוף עסקי עשוי להשביח את העסק כתוצאה מהמכירה לאחר מיזוג.

איך למכור ולמקסם את המחיר

זה לא דבר של מה בכך, להעריך נכונה את הערך של העסק. לכן, השלב הראשון זה לוודא שאתם יודעים כמה העסק באמת שווה. ישנם אנשי מקצוע אשר מתמחים בהערכת שווי עסקים. לא מדובר רק על שמאות אלא גם על הרבה יותר. ניתוח דוחות, ניתוח תזרים, בדיקת סביבה עסקית, אפשרויות פיתוח עסקי ועוד.
על מנת להשיג את מקסימום התשואה, ניתן להיעזר במומחים לפעילות עסקים ויזמים, מומחי משא ומתן ובעיקר – גורמים שהיו מעורבים לא פעם ולא פעמים במיזוגים, רכישות או מכירת עסקים. זכרו כי לאחר המכירה אין דרך חזרה, אי אפשר להתחרט. תזמנו את מועד המכירה בצורה טובה, וקיימו משא ומתן עם יזמים שונים שמביעים עניין ברכישה, לפי הצורך.